Transformatie naar LEAN uitgeefproces voor hoger rendement uit portfolio
HetMarketingmeisje ontwikkelde een verbeteringsprogramma voor een onafhankelijke stichting die informeert over financien van huishoudens om efficienter en effectiever het portfolio van uitgeefprojecten te managen.
Bij deze onafhankelijke stichting staat de omzet van de uitgeverij onder druk en men weet het hoge bezoekersaantal op de website nog onvoldoende te converteren in aanschaf van adviesproducten in de webshop. We ontwikkelden een verbeteringsprogramma waarmee de business unit uitgeverij de omslag maakt naar professioneler en projectmatig werken met als doel een hoger rendement te halen uit het portfolio door kostenbesparing, efficiënter werken en het uitnutten van commerciele kansen.
Op individueel niveau begeleiden we de productmanagers aan de hand van coaching, gezamenlijke workshops en kennissessies. Op organisatieniveau ontwikkelen we tools en dashboards om een uitgeefproject in iedere fase te kunnen monitoren en managen. Daarnaast worden de uitgeef- marketing en online communicatieactiviteiten beter op elkaar afgestemd en hebben we het portfolio geoptimaliseerd. Losse producten zijn vertaald naar concepten en formules om beter aan te sluiten bij de visie en missie van de stichting. Na vier maanden is direct resultaat geboekt. Kosten zijn significant teruggebracht, er zijn vaste inkooptarieven vastgesteld en er wordt planmatig en projectmatig gewerkt. Daarnaast heeft dit programma bijgedragen aan een verbetering van het commerciele resultaat.