Van InCT diner naar uitgeefidee..
Afgelopen maandag was ik bij het InCT-diner, dat plaatsvond in de prachtige brasserie van Foam, het fotografiemuseum op de Keizersgracht. Ik heb lang getwijfeld of ik zou gaan; wel, niet en uiteindelijk toch maar wel.
Hoewel ik altijd een enorme drempel heb om naar dit soort gelegenheden te gaan, betrap ik me erop dat ik uiteindelijk altijd wel weer terugkijk op een leuke avond. Netwerken is voor mij een soort van masochisme; een kwelling om de eerste stappen te zetten, maar voldaan en tevreden aan het eind. Althans ik neem aan dat het zo werkt ‘in de wereld van de masochisten’ ;-). Zo zette ik dus mijn eerste schreden op het InCT diner. Ik was vooraf al erg nieuwsgierig naar het soort publiek dat ik zou aantreffen; kader, middenkader, hoger management, directeuren??!
Bij aankomst trof ik een redelijke pakkenparade aan, waar bij mij even door mijn hoofd flitste om snel rechtsomkeer te maken. Oeps..veel belangrijke mensen en echte uitgeeftypes, een schril contrast met de hippe, veel te jonge en snelle internetwereld waar ik het afgelopen jaar heb rondgelopen. Gelukkig kon ik me snel vermannen en snelde ik me richting bar om er eerst maar even een paar wijntjes in te gooien, dan kwam de social talk vanzelf wel..
Aan de bar trof ik geen pak aan, maar de leuke en spontane doorwinterde uitgever Klazinus Lagerwerf die ook voor het eerst kwam InCT-dineren, alwaar we gezien de beperkte bar ruimte al snel in gesprek kwamen met twee uitgevers van de ANWB.
Goh, best gezellig eigenlijk, zo’n etentje met belangrijke dames en heren. Het deed me een beetje denken aan mijn alumni-avonden in de Industrieele Groote Club van een paar jaar terug.
Dankzij de tafelschikking van David, mocht ik aanschuiven aan de Captain’s Table en me in het prettige gezelschap van onder andere Geert Noorman, William van Hees, Marcel van Denken en David zelf scharen. Niet verkeerd voor een eerste keer en zo kwam ik de rest van de avond goed door! De avond werd steeds leuker.
Hoewel ik al snel in een geanimeerd gesprek raakte met Marcel van Denken (Grafidata) over de toekomst van de educatieve uitgeverij, werden we nog van wat extra ‘food-for-thought’ voorzien door Geert Noorman tijdens een mooie tafelrede. ‘Niet bang zijn om te innoveren, fouten maken mag’, ‘uitgeverijen moeten meer gaan samenwerken’, ‘wordt het nu niet tijd om te stoppen met lifetime auteurscontracten’, ‘wat wordt de nieuwe toekomst van de retail met de komst van ereaders en ebooks?’ Interessante foods, veel te veel thoughts (uigevers eigen!) waar een 3-gangen menu veel te kort voor was.
Door de heftige discussies die bij mij aan tafel rondgingen en de kakafonie in de brasserie van kwakende collega-uitgevers, ben ik zeer nieuwsgierig geraakt hoe het aan de andere tafels verging en wat er allemaal in de hoofden leeft bij de dames en heren die het gaan waarmaken de komende jaren. Zodoende, terugdenkend in de trein naar Utrecht aan de leuke ontmoetingen en de gesprekken van die avond, ontstond bij mij een nieuw uitgeefidee…
Een eBook, een magazine, anyway een eenmalige editie waar de club van 100 in 500 woorden vertelt wat zijn visie is op de nieuwe toekomst van de uitgeverij. Foods for thought die we kunnen delen met iedereen die werkzaam is in de wereld van uitgeverijen en misschien blijft het dan niet bij woorden alleen.
Wie doet er mee?