“Uitgeven is een visie hebben, tegenslagen incasseren en doorzetten!”
Bovenstaande quote heb ik deels gestolen van Martin Schroder, vandaag op het nieuws wegens de overname van KLM van de burgerluchtvaart van Martinair. Ik vond de quote wel toepasselijk op het huidige uitgeefklimaat en de diverse discussies van afgelopen weken rondom piraterij, de arrogantie van uitgevers en faire prijspolicies voor uitgevers. Het lijkt wel alsof juist in deze economische barre tijden, waar de wereld om ons heen in rap tempo verandert, nu iedere uitgever zijn Proeve van Bekwaamheid ondergaat.
Dat uitgevers de wind flink tegen hebben is wel duidelijk. Auteurs die morren over flexibilisering van het auteurscontract, dealen met een torenhoog BTW percentage van 19% op ebooks, gestoei met nieuwe businessmodellen voor digitale content om dan nog maar niet te spreken van de vele interne zaken die met deze ontwikkelingen gemoeid zijn. On top, om de chaos compleet te maken, heeft notabene een internetretailer nu het initiatief genomen om met de uitgevers aan tafel te gaan zitten en de toekomst voor digitale boeken met elkaar uit te denken zodat er meer ebooks op de markt kunnen komen. Het initiatief is geweldig, maar het zegt veel over het onvermogen van uitgevers om er in eerste instantie met elkaar uit te komen. Het is jammer dat ze de lead uit handen geven aan Bol.com, hoewel deze misschien wel de meest aangewezen partij is om een dergelijk werkgroep te initieren. Aan ondernemerschap en visie geen gebrek bij deze club.
Goodbye oude wereld, welkom nieuwe wereld en dat is wennen. In de nieuwe wereld moet je als uitgever de regierol uit handen geven en nu gelden meer dan ooit de wetten van de consument en het is niet (meer) de producent cq. uitgever die bepaalt. Hoofdregel: de klant heeft altijd gelijk.
Het gaat in deze nieuwe wereld om relatiemanagement, transparantie en het delen van informatie in plaats van beschermen. Je moet authentiek en sociaal zijn. En waar staat de uitgever op een schaal van 0 tot 10? Ergens in het midden? Zegt u het zelf maar. Het initiatief van Ropers staat uiteraard niet op zichzelf en de reden dat de uitgevers langzaam de controle lijken te verliezen is misschien maar goed ook, want waarschijnlijk hadden ze deze toch al niet. Volledige controle is namelijk onmogelijk.
Nu de kaarten opnieuw worden geschud en alle opties open liggen, biedt de toekomst ook nieuwe kansen. We kunnen weer creatief zijn, maar uitgevers zullen misschien meer moeten delen; niet alle content zelf willen beheren en produceren en de klant actief betrekken bij zijn activiteiten. Kortom, meer richting communitydenken en het ontwikkelen van social content. Makkelijk is het geenszins, maar ik hoop van harte dat uitgevers zich willen openstellen voor nieuwe initiatieven, zullen aanschuiven aan de onderhandelingstafel met auteurs en willen luisteren naar de klant. Dan komt er weer ruimte in het hoofd voor frisse wind!