(G)een toekomst voor het boek?
“De kinderen uit groep 8 hebben een enquete ingevuld over zakgeld. Waar geven ze het aan uit?”
Mijn zoon kwam gisteren thuis met een schoolblaadje over Geld. Hoewel het boekje niet direct uitnodigde tot lezen, voelde ik me een betere moeder als ik toch wat interesse toonde in zijn dagelijkse schoolbezigheden , dus ik bladerde het boekje maar eens door en we bespraken de thematafel in de klas waar ook zijn (lege) spaarpot op stond. Tussen alle stukjes over geld viel mijn oog ineens op de zakgeldenquete van groep 8. Aangezien over dit onderwerp recentelijk hevig was gediscussieerd met zoonlief, wilde ik wel eens weten hoeveel de gemiddelde scholier tegenwoordig aan zakgeld krijgt en –mogelijk nog interessanter- waar de jeugd van tegenwoordig zijngeld aan uitgeeft…
Het toplijstje van uitgaven bevestigde toch wel alle vermoedens dat onze kinderen echt in een volledig digitaal geregisseerde wereld opgroeien, gezien het gewenste uitgavenpatroon. Hoewel de enquete van groep 8 natuurlijk niet representatief is voor de gehele doelgroep (dus de jeugd), zetten de ui tkomsten van de geldenquete mij op zijn minst aan het denken.
Het top 5 rijtje van zakgeldbestedingen:
- Snoep
- Mobiel/ DS 3/ iPod etc.
- Spelletjes
- Speelgoed
- Boeken
De toekomst van het boek, waar zo veel om te doen is de afgelopen tijd, wordt hier door de nieuwe generatie toch wel redelijk afgeserveerd naar een vijfde plek na het mobieltje, de iPod, de games en het speelgoed. Enigszins gniffelend dacht ik terug aan een recentelijk gehouden (besloten) paneldiscussie waar de eindconclusie van boekverkopend Nederland nog was ‘Het wordt de komende 15 jaar niet anders’..
Ahum, had deze club der wijzen maar de geldenquete van groep 8 gelezen, dan piepten ze wel anders dacht ik. Gestoeld op de gemiddelde boekenfreak tussen de 35 en 65 jaar zal er vast niet veel veranderen op korte termijn, maar de uitgeef- en boekensector wil ook graag een lange termijnbeeld. Dan is de hamvraag natuurlijk “hoe maak je de jongere generatie nog enthousiast voor literatuur?” Over 15 jaar is mijn zoon 19 jaar en de kinderen uit groep 8 zijn bijna dertigers..Denkt boekverkopend Nederland nu echt dat deze generatie zich nog verslindt aan papieren bestsellers en ge-DRMde ebooks? Ik dacht het niet..dit zijn consumers en workers in the cloud, Spotifyers, gadget-geaks, pingers en lezen boeken hoe zij dat willen. Papier, digitaal, smart..met video, geanimeerd noem het maar op.
De jongere generatie moet de inspiratiebron zijn voor uitgevers en boekverkopers om de toekomst van het boek vorm te geven, niet de huidige! Met een blik op de boekenwereld in 2026, kun je toch onmogelijk concluderen dat het de komende 15 jaar allemaal hetzelfde blijft! Gelukkig wordt het de komende 15 jaar helemaal anders.
Een generatie die opgroeit met beeld en visueel is ingesteld, zal een verhaal ook beeldend willen beleven. De aktes van Moliere die ik voor mijn schriftelijke overhoring Frans braaf uit mijn hoofd heb geleerd, zal een docent Frans nu op een andere manier moeten en kunnen vertellen. Storytelling, beeld en beleving zijn straks onlosmakelijk met elkaar verbonden. Boeken blijven, maar er is meer variatie nodig op zijn huidige vorm.
Kortom, lieve uitgevers en boekverkopers..welke wake-up call heeft u nog nodig om te realiseren dat de boekenwereld er over 15 jaar toch echt anders uit ziet?