Een goede voorbereiding is het halve werk!
In Nederland hebben circa 1 miljoen mensen de wens om een eigen boek te schrijven en nu het uitgeven van een boek via slimme printing-on-demand sites steeds makkelijker is, wordt de markt langzamerhand overspoeld met nieuwe titels die in eigen beheer worden uitgegeven. Helaas is er vaak een groot verschil in kwaliteit van zelf-uitgegeven boeken, vergeleken met boeken die door uitgevers worden uitgegeven. Hoewel niet iedere schrijver de ambitie heeft om een boek voor het grote publiek te schrijven, is het realiseren van een prettig leesbaar en aantrekkelijk boek toch wel een soort van hygienische voorwaarde hoe groot of klein de doelgroep ook is. Hoe kun je ervoor zorgen dat een zelf-uitgegeven boek de ‘uitgeverskwaliteit’ kan evenaren? Start met een goede voorbereiding en ga vervolgens pas schrijven is het advies.
Begin met twee A4-tjes
Het schrijven van een boek is een intensief en gedisciplineerd traject. Om te zorgen dat je gedurende het gehele traject de juiste focus houdt, is het raadzaam om vooraf op twee A4tjes een kort uitgeefplan te maken. In dit uitgeefplan beschrijf je:
- de aanleiding om je boek te gaan schrijven (het idee)
- waar het boek over gaat en in welke vormen je het uitgeeft(concept)
- voor wie je het boek schrijft (de doelgroep)
- wat je ermee wilt bereiken (scope)
- hoeveel het boekproject mag gaan kosten in tijd en geld (budget)
- en hoe je je lezerspubliek denkt te bereiken (marketing en verkoop)
Aangezien het uitgeefplan de basis vormt van je boekproject, is het raadzaam om het uitgeefplan te gebruiken als een kader tijdens de vervolgstappen.
Start eerst met voorbereiden, dan pas met schrijven
Nu het idee in grote lijnen is uitgedacht, wordt het tijd om de schrijffase te gaan voorbereiden. Je gaat nu echt met de inhoud van je boek aan de slag en je zet het skelet neer. Voor een fictieboek kan dit in de vorm van het schrijven van zogenaamde storyboards, waarmee je de verhaallijn en de personages neerzet. Bij non-fictie kan dit in de vorm van een uitgebreide inhoudsopgave, zodat de structuur van je boek al vooraf in zeer gedetailleerde vorm duidelijk is.
Van ruw manuscript naar ‘schone kopij’
Het kost wat tijd voordat je daadwerkelijk kunt beginnen met schrijven, maar wanneer je de voorbereidende stappen in acht neemt, gaat het schrijven je waarschijnlijk makkelijker af want je hebt een plan en een basis neergezet voor je boek.
Tevens is het raadzaam om tijdens het schrijftraject de hulp van een schrijfcoach of redacteur in te schakelen. Beide geven vaak nuttige tips en adviezen en zorgen ervoor dat de kwaliteit van je boek verbetert, zonder dat je de regie uit handen geeft. Zoek ook een aantal meelezers die tussentijds feedback geven op de verbeterde versies van je manuscript. Op deze wijze houd je voor jezelf een stok achter de deur qua planning en krijg je zeer nuttige reacties waar je boek vaak alleen maar beter van wordt.
Het manuscript is klaar, nu begint het echte werk!
Het manuscript is af, maar vergeet niet het belang van een goede cover. Het omslag is vaak het eerste waar de lezer mee in aanraking komt en moet een grote ‘ pakfactor’ hebben. Om te testen welk omslag het best in de smaak valt bij jouw doelgroep, kun je een omslagontwerp laten maken en deze testen onder een aantal personen die jouw lezerspubliek vertegenwoordigen. Daarbij is het belangrijk om ook aandacht te besteden aan de achterflap. Met een mooie foto, een korte biografie van jezelf en een goede korte beschrijving van het boek geef je al een hoop nuttige informatie aan de lezer. Laat je inspireren door de omslagen van boeken van verschillende uitgeverijen, dan heb je een goed en concreet voorbeeld.
Tot slot, jammer maar helaas verkopen de meeste boeken niet uit zichzelf. Om te zorgen dat je een lezerspubliek opbouwt, zal je je boek ook flink moeten gaan promoten. Zowel via de online kanalen als offline. Begin zoveel mogelijk met de promotie en verkoop binnen je eigen netwerk, maar zorg zodra je boek gereed is dat je een representatieve site hebt en je boek ook te koop is via bol.com of de landelijke boekhandels. De meeste POD-aanbieders hebben inmiddels ook een aansluiting bij het Centraal Boekhuis, waardoor je boek ook via het boekhandelskanaal kan worden uitgeleverd.
Deze blogpost is eerder verschenen als artikel in de digitale nieuwsbrief van Daretoo