10 tips om een (gratis) eBook te promoten
Schrijven is hot en nu tablets en eReaders als warme broodjes over de toonbank vliegen, groeit ook de aanwas van gratis (en betaalde) eBooks in rap tempo. Doordat het relatief eenvoudig is om zelf een eBook uit te geven, ligt de mogelijkheid om je eigen boek te publiceren nu voor iedereen binnen handbereik. Maar hoe zorg je ervoor dat je eBook ook gevonden en gelezen wordt? In dit artikel 10 tips om je eBook onder de aandacht te brengen bij potentiële lezers.
Tip 1: Bepaal je drijfveer en definieer je lezerspubliek
Sinds de introductie van de iPad in Nederland, is er een soort stille revolutie gaande van nieuwe schrijvers die geheel zelfstandig, zonder tussenkomst van een uitgeverij, gratis eBooks op de markt verspreiden. De drijfveren van een zelfstandige schrijver om een eigen eBook te publiceren zijn vaak anders dan die van een uitgever. Uitgevers willen geld verdienen, maar een schrijver die een eBook schrijft en dit gratis wil verspreiden, heeft andere redenen om een eBook uit te brengen. Meestal is professionele profilering, het nastreven van een persoonlijk doel of erkenning uit de omgeving de drive.
Het is dus belangrijk dat je als schrijver vooraf goed je drijfveer definieert; dit kan je helpen om je ‘writers block’ te overwinnen tijdens het schrijftraject en zo geef je jezelf een gericht doel om te schrijven. Om te zorgen voor voldoende aandacht en vindbaarheid is het belangrijk dat je vooraf ook goed je doelgroep(en) definieert en afbakent.
Tip 2: Een eigen website ondersteund met on- en offline marketing
Aangezien eBooks zowel via het internet worden aangeboden als gedownload, ligt marketing en promotie van het eBook via de online kanalen dan ook het meest voor de hand. Natuurlijk is het heel goed mogelijk om offline marketingtools in te zetten om het online kanaal te ondersteunen. Bijvoorbeeld door in een workshop aandacht te besteden aan het eBook en te verwijzen naar je eigen site waar men het eBook kan downloaden.
Zorg er in elk geval voor dat je voorafgaand aan de download van het eBook de naam en het e-mailadres vraagt van de lezer, zodat je weet wie jouw eBook gaat lezen. Bovendien kun je zo direct het contact aangaan met je lezers en ze informeren over updates en mogelijk nieuwe eBooks die je op de markt brengt.
Tip 3: Gebruik van Twitter, LinkedIn, Facebook en Hyves
Inmiddels niet meer weg te denken in het rijtje van sociale media must-haves! Gebruik je Twitter en heb je redelijk wat volgers, dan is het belangrijk om je volgers ook op de hoogte te brengen van je eBook. Stuur in je tweet wel een url mee van de landingspagina op je eigen website waar aanvullende informatie staat over het boek, bijvoorbeeld een korte samenvatting en reviews van lezers. Het zakelijke netwerk LinkedIn is onmisbaar als communicatiekanaal voor je eBook. Uiteraard kun je rechtstreeks een update sturen naar je directe netwerk, zoals Twitter, maar net zo belangrijk is om relevante groepen te selecteren waar jouw potentiële doelgroep zich bevindt. Binnen de groepen kun je participeren in discussies en je boek aankondigen. Zorg wel voor een goede inleiding!
Een goede manier om je gratis eBook te verspreiden is via je fans en vrienden op Facebook en Hyves. Deze social networking sites bieden ook een prima platform om een leuke discussie op gang te brengen en om bekendheid te krijgen bij nieuwe lezers.
Tip 4: Zorg voor goede reviews en recensies
Goede reviews en referrals zijn goud waard. Al ben je nog zo enthousiast over de kwaliteit van je eigen eBook; als een ander de promotie van jouw boek doet is dat veel effectiever. Reviews zijn vaak bepalend of je boek ook daadwerkelijk gelezen wordt, dus zorg dat je vooraf al een aantal goede reviews van ‘autoriteiten’ op jouw domein of vakgebied hebt gekregen. Met twee of drie goede reviews van invloedrijke personen, stijgt ook jouw autoriteit en daarmee de waarde van je eBook voor de lezer. Gebruik de reviews ook in je communicatie-uitingen over het eBook.
Tip 5: Zet je eBook op Google Books
Op Google Books kun je eenvoudig jouw eBook promoten door het toe te voegen aan het Google Books Partnerprogramma. Je kunt zelf bepalen of je het hele eBook op Google Books wilt zetten of slechts een deel ervan. Door een pdf te uploaden kunnen bezoekers door jouw boek bladeren en je kunt een verwijzing maken naar je eigen website. Op deze manier is je eBook ook een mooi middel om meer bezoekers naar je site te krijgen, waar je meer informatie kunt geven over het eBook of waar bezoekers de hele versie kunnen downloaden als je een deel beschikbaar stelt op Google Books.
Tip 6: Aanjagen via communities en weblogs
De eerste vraag die je jezelf moet stellen is ‘Bij welke communities bevinden zich mijn lezers en welke blogs lezen ze?’ Het kan een lange lijst worden als je je er goed in gaat verdiepen, dus begin met een top 10 van belangrijkste communities en blogs. Door te reageren op artikelen of discussies die een relatie met je eBook hebben, kun je bekendheid geven aan je eBook. Of stuur een leuk artikel over jouw eBook naar de redactie en mogelijk wordt je stuk gepost.
Tip 7: Maak een trailer
Video werkt altijd goed; maar liefst 79% van de Nederlanders van 13 jaar en ouder kijkt wel eens online video, 19% doet dit zelfs dagelijks (bron:Videofacts.nl). De promotie van je eBook kun je ondersteunen met een eBooktrailer; een korte introductiefilm waarin de bezoeker in 20-60 seconden te zien krijgt waar jouw eBook over gaat. Het is wel aan te bevelen om vooraf even een kort script te maken, zeker als je zelf gaat experimenteren voor de camera. Zo kun je de boodschap kort en krachtig overbrengen en geef je jouw eBook ook echt een eigen gezicht.
Tip 8: Bied updates aan!
Het grote voordeel van eBooks is dat je eenvoudig en kosteloos verbeterde versies of updates kunt maken. Als geïnteresseerden van je eBook naar je site komen, dan kun je ze vragen om zich aan te melden voor je nieuwsbrief zodat je ze kunt informeren over updates en mogelijk nieuwe eBooks die je hebt geschreven. Zo kun je je lezers langer aan je binden en blijf je met ze in contact.
Tip 9: Pay with a tweet
Je geeft dan wel gratis je eBook weg, maar in ruil daarvoor kun je aan je lezers vragen of ze willen betalen met een ‘tweet’. Via Pay with a Tweet kun je een voorbeeldbericht aanmaken dat mensen kunnen doortweeten naar followers binnen hun eigen netwerk. Op deze manier krijgt de verspreiding van je eBook een viraal effect.
Tip 10: Zorg voor een pakkende titel van je eBook!
Wil je bezoekers bewegen tot het lezen van jouw eBook, dan is het belangrijk dat je goed nadenkt over de titel. Een saaie titel als ‘Handboek Marketing’ dekt misschien wel de lading, maar nodigt lezers niet echt uit om door te klikken naar een stukje tekst over jouw eBook of je website. Een titel moet uitnodigend zijn, ‘triggeren’ en makkelijk te onthouden. Maak werk van een goede titel! Door wat opties aan anderen voor te leggen, merk je al snel welke titel het beste aanslaat bij anderen en ook het beste past bij jouw boek. Houd de titel zo kort mogelijk, zodat de titel niet onbedoeld wordt afgebroken wanneer je het wilt promoten op diverse platformen.