Geld verdienen aan digitale leermiddelen zonder tussenhandel
Educatieve uitgeverij innoveert met een all-you-can-eat-model voor leermiddelen en ontwikkelt een directe verkoopkanaal voor studenten.
Toonaangevende educatieve uitgeverij wordt geconfronteerd met grote veranderingen in de keten. De inkoopmacht van de tussenhandel wordt steeds groter en de tweedehands markt in papieren lesboeken is dusdanig georganiseerd dat op termijn hiermee de doorontwikkeling van lesmethodes wordt bedreigt. Tegelijkertijd is digitalisering in het onderwijs flink terrein aan het winnen. Instellingen experimenteren met laptops en het gebruik van tablets in de klas.
Voor de markt beroepsonderwijs is een nieuwe propositie neergezet waarbij een ‘Spotify-model’ is ontwikkeld voor leermiddelen. Voor een vast bedrag per jaar krijgt de student onbeperkt toegang tot alle lesstof voor zijn opleiding. Alle boeken en digitale lesstof wordt aangeboden vanuit de educatieve app Schooltas. De student schaft zijn licentie aan via de webshop van Schooltas en kan direct aan de slag. De opdrachtgever wilde voor de start van het nieuwe schooljaar het nieuwe verkoop- en distributiekanaal gereed hebben. Binnen 8 maanden is de propositie ontwikkeld, het kanaal ingericht voor het beroepsonderwijs, de communicatie en verkoop met de scholen opgetuigd en een nieuwe webshop en site ontwikkeld. Voor de start van het schooljaar was alles gereed en binnen een maand de verwachte jaaromzet behaald.
HetMarketingmeisje heeft in dit project de businesscase ontwikkeld, de communicatie- en marketingstrategie opgezet en uitgevoerd en het uitgeefproces gemanaged.