Een eigen boek schrijven: gebruik de longtail
E-boek of P-boek? Boekhandel of webshop? Uitgever of self-publishing? Schrijvers staan voor duivelse dilemma’s als ze een boek willen gaan schrijven en/ of zelf uitgeven. In 2011 telden ons land ca. 4.500 uitgeverijen, waaronder ook de uitgevers in eigen beheer behoren. Hoe vind je als debuterend schrijver nog een markt in het enorme aanbod aan titels? Is er nog wel een publiek voor nieuwe uitgaven?
Books, bricks & bytes
Het boekenvak staat behoorlijk op zijn kop de laatste tijd. Dat is op zichzelf niets nieuws onder de zon, maar sinds Selexyz failliet is verklaard, zijn de ontwikkelingen echt menens. Nu de grootste boekhandelsketen van Nederland is omgevallen, lijkt de boekwinkel met uitsterven bedreigd.
Tegenvallende verkoopcijfers doen de boekhandels de das om en met een beetje pessimistische blik op de toekomst is de boekhandel mogelijk binnen 10 jaar uit het straatbeeld verdwenen. Tegenover de schrijnende situatie van Selexyz verscheen een maand eerder nl. het persbericht dat bol.com voor het luttele bedrag van 350 miljoen euro is overgenomen door Ahold. Het contrast kan eigenlijk niet groter. Conclusie, de verkoop van boeken gebeurt grotendeels online. De beleving van het boek heeft niets meer te maken met de geur van papier en de gezellige boekverkoper. Een boek is een commodity geworden die je in de supermarkt koopt, bij de benzinepomp of gewoon online bij bol.com.
Stel, je hebt een gezonde ambitie om een boek te gaan schrijven. Welk effect hebben deze ontwikkelingen op de productvorm (papieren boek, ebook, app), uitgavevorm (POD, offset, digitaal) en het vermarkten van het boek? Zowel de ontwikkelingen bij Selexyz als bol.com zouden zowel positief als negatief kunnen worden geinterpreteerd.
Lagere boekverkopen=minder lezers?
Gaat deze vlieger op? Ten dele misschien. Op basis van de cijfers van de KvB is er inderdaad een lichte daling te zien in de verkoop van het papieren A-boek (algemene boek) sinds 2009, echter in 2011 werden er nog steeds 46,1 miljoen boeken verkocht. Daartegenover staat juist een stijging van de verkoop van het e-boek, deze verdubbelde in 2011 ten opzichte van 2010 naar 771.641 exemplaren. Kortom, er worden nog steeds veel boeken gelezen alleen lijkt het digitale boek in opmars en verschuift de verkoop van boeken van offline naar online.
Toename van de longtail: Meer dan 54.000 nieuwe titels in 2011
In de afgelopen 5 jaar is het jaarlijks aantal nieuwe titels meer dan verdubbeld. In 2011 verschenen er 54.087 titels op de Nederlandse markt. De KvB wijdt dit aan de verkoop van anderstalige titels op de Nederlandse markt als gevolg van de webshops op het internet (oa. Amazon en Kobo). Binnen de boekhandel wordt met 500 titels 35% van de omzet gehaald (206 miljoen euro), de andere 383 miljoen wordt verdiend met de duizenden titels die enkele stuks tot een paar honderd exemplaren verkopen.
De ontwikkeling van de longtail binnen de boekenindustrie kan afschrikwekkend zijn, echter het biedt ook zeker kansen als je op de juiste wijze je markt bedient en benadert.
Vind lezers met een ebook en de juiste online exposure
Debuteren als schrijver in een markt waar jaarlijks meer dan 54.000 nieuwe titels verschijnen is niet eenvoudig. Echter, vergelijk een boek voor de grap eens met een reclameboodschap. Voorafgaand aan dat leuke of irritante filmpje wordt er vooral nagedacht over wat ga ik communiceren (boodschap), aan wie en via welke media?
Zo zouden schrijvers ook eens naar hun eigen boek kunnen kijken om beter in staat te zijn een lezerspubliek te vinden. De kracht zit ‘m vaak in de eenvoud en het richten van je boodschap tot een duidelijke doelgroep (bijvoorbeeld vrouwen tussen de 25-40 jaar).
Het verkoopsucces van een nieuw boek zal voor een groot deel van de online marketinginspanningen van de schrijver afhangen en de mate waarin hij/zij in staat is zijn/haar boodschap over te brengen. Afhankelijk van het onderwerp is het verstandig om je tot een niche-doelgroep te richten en zo je bekendheid langzaam op te schalen via een steeds groter wordend netwerk. Op deze wijze leg je een basis voor een eigen lezerspubliek; je eigen friends, fans en followers!
Voor dit artikel heb ik me deels gebaseerd op de informatie van de KvB. http://www.kvb.nl/feiten-en-cijfers/kerncijfers