Zoover rules, the power of the crowd!
Woensdagavond werd ik verrast door een heel leuk Twitterbericht van Marketingfacts; Zoover wint de LOEY-award. Nu zijn er tientallen prijzen te winnen voor ondernemers in Nederland, maar deze viel op want ik ben een ex-Zooveraar en draag de onderneming nog een warm hart toe. Daarbij weet ik natuurlijk ook een beetje wat de lange weg naar die LOEY-Award is geweest en zodoende glunderde ik van oor tot oor toen ik het bericht las. Hoewel ik geen idee had wat de prijs inhield, was ik toch een beetje trots voor ze.
Even voor de outsiders; wat is de LOEY-Award? De LOEY-Award is een onafhankelijke prijs voor de beste ondernemers in de Online Industry en staat voor Leading Online Entrepreneur of the Year. Een jury bestaande uit flinke zwaargewichten (Joop van den Ende, Annemarie van Gaal, Bernhard van Oranje, Jan Kees de Jager en Daniel Ropers) beoordelen de inschrijvingen op een aantal criteria als drijfveren, ambities, lef en passie, resultaten, voorbeeldfunctie, inzet voor de branche en de onderneming. De online wereld is een groeiende business en er bestaan nog weinig prijzen voor succesvolle internetbedrijven. Zodoende dus het ontstaan van de prijs.
Maar waarom wint Zoover deze prijs?
Los van de criteria om mee te doen (je moet als organisatie een minimale omzet hebben van € 2,5 miljoen en een winst van € 500.000) word je groei en winstgevendheid getoetst en de jury beoordeelt op lef, innovatie, passie en persoonlijkheid van de ondernemer. Juryvoorzitter Joop van den Ende: “De uitdaging van een onderneming grootmaken ligt niet zozeer in het idee, maar in de uitvoering. Beide winnaars onderscheiden zich vanwege hun durf om letterlijk en figuurlijk nieuw terrein te verkennen en hun passie en doortastendheid om hun visie te verwezenlijken.” (loeyawards.nl)
Dat is mooi en doeltreffend gezegd door Joop van den Ende en dat is ook precies de reden waarom Zoover de prijs verdient. Als je Bas Rasker (eigenaar van Zoover) vraagt hoe hij in hemelsnaam op het idee is gekomen om Zoover te beginnen, herinner ik me nog een leuke anekdote die hij vertelde in het bijzijn van een klant. Voordat hij Zoover begon, was hij nog eigenaar van JIBA (nu van Sundeo Groep). Wetende uit mijn eigen tijd als inkoper bij een grote touroperator, krijgt iedere touroperator altijd stapels klachtenbrieven binnen van
mensen die een accommodatie bij je geboekt hadden en waar iets mis aan is. TV-formules als ‘Red mijn vakantie’ en ‘De Vakantieman’ bestaan bij de gratie van deze brieven! Zo ook bij JIBA natuurlijk. En iedere inkoper weet, als je meer dan 3 dezelfde klachten van een accommodatie krijgt dan is er zeker wat aan de hand. Zo dacht ook Bas uiteraard. Maar Bas zou Bas niet zijn, als hij niet een stap verder dacht.
Vakantiereiswijzer.nl
Inmiddels zaten we in de grote internetbubble en er bleek een site te bestaan ‘Vakantiereiswijzer.nl’ waar iedereen zijn mening over zijn vakantiebestemming en accommodatie kon achterlaten en de site groeide en groeide. Ook accommodaties van JIBA werden er beoordeeld, zowel goed als slecht. Vanaf dat moment is Bas de site gaan volgen en besloot zelf ook beoordelingen van klanten op de JIBA-site te publiceren. Een gedurfde stap als ondernemer, om ook reviews bij je accomodaties te zetten. Inmiddels plaatst bijna iedere touroperator reviews op zijn site, maar destijds was JIBA de eerste touroperator met beoordelingen (goede en slechte) van eigen klanten. Een gouden greep, want juist door die transparantie en eerlijke informatie, bleek dat klanten de informatie zeer waardeerden en had het zelf een positieve invloed op het boekingsgedrag. Bovendien had je nu als touroperator een goed pressiemiddel naar de accommodatie-eigenaren, zodat ze wat aan de klachten gingen doen. En die formule bleek ook te werken.
De kracht van Zoover
Zoover heeft de kracht dat het onafhankelijk is en dus niet beinvloedbaar. Een eigenaar die is verbonden aan een touroperator en voor een groot deel bijdraagt aan de omzet van die betreffende touroperator, kan als hij kwaad wil zijn contract opzeggen als hij veel klachten krijgt. Dat kan niet bij Zoover. Iedereen kan zijn beoordeling achterlaten bij Zoover en accommodatie-eigenaren kunnen deze beoordelingen niet verwijderen of aanpassen. Sinds kort kunnen ze wel reageren op hun eigen beoordelingen.
Zelf heb ik het meegemaakt dat er een boze eigenaar naar mij toekwam toen ik voor Zoover op de Vakantiebeurs stond. Deze eigenaar eiste bij hoog en laag dat ik zijn slechte reviews van de site verwijderde. In zijn ogen waren de boordelingen leugens en deugden de gasten niet, want door de invloed van zijn negatieve beoordelingen was hij niet meer de beste accommodatie van de regio.
Tja, dat is dus de kracht van internet, de macht van massa en de invloed van onafhankelijke beoordelingen. Je kunt een vijfsterrenhotel zijn, maar als het eten niet deugt of de bediening chagrijnig rondloopt, dan krijg je het om je oren bij Zoover. En dan ben je niet blij met een gemiddelde beoordeling van een 4. Terwijl een fantastische gite in de middle of nowhere in Frankrijk alleen maar tienen scoort en altijd volgeboekt is..dankzij de goede beoordeling op Zoover en zonder dat de eigenaar ook maar een marketingeuro heeft uitgegeven!
Een goed idee, maar vooral een goede uitvoering. De formule is simpel, helder en eenduidig en Zoover is voor en door iedereen. Even ’zooveren’ is de Google-alias om, voordat je een accommodatie boekt even naar de beoordeling te kijken. Ja, dan heb je het toch wel voor elkaar denk ik dan en dan ben je prijzenswaardig.
Inmiddels is Zoover top drie speler van Europese beoordelingssites. De Zoover-formule in Nederland slaat aan en is meer dan succesvol, zodoende heeft Zoover zijn formule nu ook uitgebreid naar 22 andere landen in Europa en hoewel ze in Nederland voorop lopen met consumentenbeoordelingen, zullen de andere Europese landen snel volgen. Dat is een kwestie van tijd. Ik ben er in elk geval trots op dat ik ook een beetje mijn steentje heb bijgedragen aan deze prijs. Hij is in elk geval in goede handen.