Slechts een derde van de literaire uitgevers op Facebook
Via de blogpost op erookies over ‘Digitalisering binnen de uitgeverij’, begrijp ik dat er een wake-up call gaande is bij literaire uitgevers om de organisatie klaar te stomen voor ‘het digitale tijdperk’. Dat is een goed teken, maar ook zorgwekkend dat dit gepaard gaat met het schrappen van FTE’s en reorganisaties. Wetende dat dergelijke trajecten ook vaak zijn weerslag hebben op de interne organisatie en reorganisaties niet bevorderlijk zijn voor het innovatieklimaat in een bedrijf, zou de weg naar verandering en digitalisering nog wel eens een erg lange kunnen zijn voor literaire uitgevers.
Maar toch, er gebeurt wat en dat is goed nieuws. Nu de literaire uitgevers de slag naar online en digital willen maken, werd ik nieuwsgierig hoeveel literaire uitgevers zich nu ook actief met social media bezig houden. Zodoende heb ik me verdiept in de Facebook profielen van de grachtengordel en uiteraard de vele andere literaire uitgevers.
Dat leverde verrassende resultaten op. Van de 34 onderzochte literaire uitgevers, kon ik concluderen dat 11 literaire uitgevers zich al een Facebook profiel hadden aangemeten.
De volledigheid van deze profielen was wisselend per uitgever uiteraard, alsmede de mate van interactie met de fans. Populariteit van bepaalde titels en auteurs spelen hierbij natuurlijk absoluut een rol en hoe meer interessante content de uitgever levert op Facebook, des te groter de interactie met je fans. Ongeveer de helft van de aanwezige uitgevers op Facebook heeft een uitgebreid Facebook profiel, dat goed wordt onderhouden en waar vaak ook auteurs bij betrokken worden. Dit vertaalt zich ook in fans, de top 5 ziet er als volgt uit (meting op 23 juli 2010):
1. Uitgeverij Lemmens (1091 fans)
2. Uitgeverij Querido (1021 fans)
3. Uitgeverij Nijgh&Van Ditmar (891 fans)
4. Uitgeverij De Bezige Bij (429 fans)
5. Uitgeverij Meulenhoff (405 fans)
Uitgeverij Lemmens scoort het hoogst en heeft de meeste fans (1091), op de voet gevolgd door Querido (1021). Lemmens is overigens ook op Hyves en Twitter actief en het effect van interactie is ook direct meetbaar, veel volgers en een profielpagina die uitnodigt om te bezoeken.
Het verbaasde mij bijvoorbeeld dat Thomas Rap nog geen Facebookpagina heeft. De uitgever waar onder andere Youp van ‘ t Hek, Paul de Leeuw, Tom Egberts en Mylou Frencken onder contract staan, met titels die in potentie ook een flinke fanclub kunnen opleveren. Het is jammer om te constateren dat het gros van de uitgevers nog weinig tot niets onderneemt met Facebook.
Sociale platformen zijn voor literaire uitgevers een fantastisch kanaal om de interactie aan te gaan met hun fans/ lezers. Goede voorbeelden zijn er al, als je weet hoe je je fans weet te boeien dan zie je dat terug in de aantallen en in de reacties. Daarbij is het laagdrempelig en kost het relatief weinig geld en tijd om de eerste stap naar online communicatie te maken. Zonder gelijk gebruik te maken van alle faciliteiten van Facebook, is het voor een uitgever relatief eenvoudig om te starten met bijvoorbeeld vooraankondigingen van nieuwe titels, events of zelfs manuscripten te laten beoordelen aan je fans om als uitgever je eigen onderbuikgevoel te delen met je lezers. De afstand tot de lezer wordt kleiner en social media is een prima medium om de behoeftes onder je lezersgroep te pijlen.
Kortom, voor de nog ontbrekende uitgevers op Facebook; wacht niet langer. Get digital, get social, get online!
Uitgeverijen aanwezig op Facebook | Aantal fans | Interessant profiel |
Lemmens | 1091 | Ja |
Querido | 1021 | Ja |
Nijgh & Van Ditmar | 891 | Ja |
De Bezige Bij | 429 | Ja, ook events |
Meulenhoff | 405 | Ja, volledig profiel |
IJzer | 393 | Afgeschermd profiel |
Ambo |Anthos | 268 | Ja |
Nieuw Amsterdam | 167 | Ja, zeer volledig profiel |
De Harmonie | 131 | Ja |
Contact | 123 | Ja |
AW Bruna | 112 | Ja |
Sijthoff | 76 | Ja, maar weinig interactie met de gebruikers |
Augustus | 54 | Nee, nauwelijks informatie |
De Geus | 13 | Nee, nauwelijks informatie |
Prometheus Bert Bakker | 11 | Nee, inactief profiel |
Literaire uitgeverijen niet aanwezig op Facebook |
De Fontein |
De Wereldbibliotheek |
Grote Letter |
Hoogland & Van Klaveren |
De Boekerij |
Arena |
Archipel |
Atheneum-Polak&Van Gennep |
Kleine Uil |
Landauer |
Podium |
Passage |
Opwenteling |
Poema Pocket |
Thomas Rap |
Maarten Muntinga |
Menken, Kasander & Wigman |
Tournesol |