Hoe win je weer het vertrouwen in je merk terug?
Een educatieve uitgever verliest marktaandeel door een te late marktintroductie van een nieuwe lesmethode, waardoor hij zijn marktleiderschap verliest. Van belang was dat de relatie met klanten en ex-klanten weer hersteld zou worden, dus er is een awareness campagne opgezet om leads te genereren. Vervolgens zijn bij deze instellingen vervolggesprekken gevoerd met alle betrokken personen in het beslisproces.
Tegelijkertijd zijn panelonderzoeken met klanten en ex-klanten georganiseerd om de richting voor de uitgeef- en marketingstrategie te bepalen. Na een grondige marktscan, is er een nieuwe verkoop- marketing- en communicatiestrategie opgezet die naadloos op elkaar aansloot. Tevens is er een transitie gemaakt voor een nieuwe positionering van het product, waarbij het bestaande productconcept is omgezet naar een full service concept dat beter aansloot op de huidige onderwijssituatie van gebruikers. Deze operatie was niet zonder resultaat; in twee jaar tijd is het marktaandeel meer dan verdubbeld. Daarnaast is deze integrale aanpak een voorbeeld geweest voor het management om dezelfde werkwijze toe te passen voor alle fondsen binnen de business unit.