De 3 P’s voor self-publishers: Passie, Professie, Power!
De weg naar een zelf uitgegeven boek is niet zonder hobbels, maar de eindstreep wordt meestal altijd met succes behaald. Hoe? Denk aan de 3 P’s: Passie, Professie en Power!
Wat wellicht niet iedereen weet is dat ik ook schrijvers begeleid die in eigen beheer een boek willen uitgeven. Veelal gaat het hier om ondernemers of professionals die hun kennis of expertise in boekvorm willen uitbrengen, primair als marketinginstrument om bijvoorbeeld meer bekendheid te verwerven, maar vooral om een verhaal te vertellen.
Naar aanleiding van het VPRO-programma Zomergasten op zondag 19 augustus jl., zag ik een van de meest inspirerende speeches van Steve Jobs. Iedere professional met schrijfambitites zou eens naar dit betoog moeten luisteren. In deze blogpost een toelichting op de 3 P’s van succesvol uitgeven in eigen beheer, aan de hand van de wijze levenslessen van 1 van de meest inspirerende ondernemers van deze tijd.
- PASSIE: ‘Love what you do!’
Opvallend is dat vrijwel iedere auteur mij altijd dezelfde vraag stelt, namelijk ‘hoe zorg ik dat het boek eruit zien alsof het van een uitgeverij komt?‘. Mijn antwoord hierop is; met 100% commitment en discipline. Naast de discipline van het schrijven begaat de auteur een ‘bumpy road’ als hij kiest voor het pad van het zelf uitgeven. Als je blijft focussen op het eindresultaat, dan komt dat resultaat er ook uiteindelijk. Passie is daarbij de sleutel; passie voor je vakgebied, het ondernemerschap of het willen vertellen van een mooi verhaal of een boodschap aan je klanten of relaties. Een gedreven auteur weet zijn enthousiasme uiteindelijk ook over te brengen in zijn boek.
Een boek schrijven mag geen project op zich worden, maar moet je naar een hoger doel brengen. Connecting the dots, zoals Steve het zo mooi wist te omschrijven!
- PROFESSIE: ‘Don’t settle, keep looking!’
“Ik wil dat mijn boek er over 6 maanden is”. Een goed boek heeft niet alleen een mooie buitenkant, maar vooral een goede binnenkant. Het verhaal moet kloppen net als de opbouw en de structuur van het boek. Er mogen geen taalfouten instaan en het boek moet zijn voorzien van een heldere opmaak en vormgeving. Kortom, de hygiene moet op orde zijn.
Een goed boek produceren kost tijd en energie. Trap niet in de mooie verkoopverhalen van ‘een-boek-in-30-dagen-formule’, maar ga voor kwaliteit boven snelheid. Geef je boek pas uit als je 100% tevreden bent over de inhoud en de verpakking, want ‘you never get a chance for a first impression’.
- POWER: ‘Have the courage to follow your hart and intuition’
“Hoe zorg ik dat mijn boek gelezen wordt, zit de markt eigenlijk wel op mij te wachten?”. Het antwoord is altijd ja!. Het is vooraf niet altijd makkelijk om te bepalen of er ook echt een markt is voor jouw boek. Echter, denk hier niet teveel over na. Je kunt er ook vanuit gaan dat je behoeftes kunt aanwakkeren en een markt kunt creeeren. Het is belangrijk om een goed netwerk te hebben, investeer hierin. Ik ben stellig van mening dat iedere auteur een missie heeft om een verhaal te vertellen. Heb vertrouwen in jezelf, werk aan je imago en vertel je verhaal altijd en overal. Het publiek zal jou vinden, in plaats dat jij hen moet vinden.
Ben je bezig met een eigen boek? Kom dan op 28 september a.s. naar de 3e editie van het Bootcamp Eigen Boek Publiceren voor ondernemers, voor meer informatie of aanmeldingen kijk op de site van Daretoo.